Már otthon is motoszkált bennünk a gondolat, hogy jó lenne autóval végigjárni a kontinenst, de nem mertünk indulás előtt belevágni a vásárlásba. Aztán egy hónap kolumbiai buszozgatás után eldöntöttük, hogy megkeressük azt kocsit, amiben végigkempingezzük Dél-Amerikát. Több verzió is felmerült (még egy VW Kombi T2 is). Végül egy chilei rendszámú tetősátras terepjáró lett a befutó, amit Quitoban vettünk meg egy holland pártól. Mivel nem igazán találtunk leírást arról, hogy hogy is működik az autóvásárlás Dél-Amerikában, most megosztjuk a tapasztalatainkat. Alap spanyoltudás ajánlott a procedúrához 🙂
Autót venni Dél-Amerikában nem olyan bonyolult, mint elsőre gondolnád. Mielőtt elkezdenél nézelődni a megfelelő járgány után, van egy nagyon fontos tudnivaló, hogy a hivatalos adásvétel kizárólag a kocsi rendszáma szerinti országban lehetséges (ezt a szabályt lehet áthidalni a Remote Title Transfer procedúra segítségével), és egyetlen jármű sem tartózkodhat több mint 180 napot egyik külföldi országban sem (ez alól csak Uruguay kivétel). Ez azt jelenti, hogy a legfontosabb szempont, hogy melyik országból szeretnéd elhagyni a kontinenst, hiszen olyan rendszámú kocsi okozza majd a legkisebb fejfájást a végén az eladáskor (az USA-beli rendszám megoldható máshogy is, egy erre szakosodott amerikai ügyvéd segítégével). Mi ezért kerestünk elsősorban chilei rendszámú autót, mert a tervek szerint ott fejeztük volna be dél-amerikai utunkat.
Ezek után meg kell találni a megfelelő autót (vagy motort 😉). Keresni overlanding/south america facebook-csoportokban érdemes. Majd kezdődhet a bürokrácia útvesztőiben való elmélyülés, ehhez találsz itt egy leírást, hogy legyen egy kis kapaszkodó, mielőtt belevágnál:
- Szponzor keresése
- Regisztráció természetes személyeknek az adott országba.
- Adásvételi szerződés és egyéb dokumentumok aláírása
- 4-5 hét várakozás után az e-mailben kapott kártya kinyomtatása
Szponzor keresése
Ez a lépés akkor nagyon fontos, ha otthonról szeretnéd elkezdeni a papírmunkát, hiszen hetekbe telik bármilyen dokumentum megszerzése. Ha van ismerősöd, akkor őt is megkérheted, de vannak erre szakosodott ügynökségek is Remote Title Transfer szolgáltatással.
Ha már az adott országban vagy, akkor sokkal egyszerűbb a dolgod, bárki, akár a hostel recepciósa is aláírhatja a papírokat.
Regisztráció az adott országba
Külföldiként nem vagy benne az Tránsito online rendszerében, tehát nem is birtokolhatsz ottani autót. Az autóvásárlás következő lépése Dél-Amerikában tehát ennek az azonosítónak (RUT number) a megszerzése: ki kell tölteni egy formanyomtatványt, vagy egy nagykövetségen aláírni a meghatalmazást a szponzorod számára és 2 db hitelesített útlevélmásolat kíséretében elküldeni Dél-Amerikába. Pár hét múlva postázzák a számot neked és kezdődhet a vásárlás.
Adásvételi szerződés és egyéb papírok
Ha az országban vagy, elég besétálni egy ügyvédhez (notario) a tulajdonossal együtt és aláírni a szerződést, útlevélmásolat és ujjlenyomat után lehet menni a Közlekedési Hivatalba.
Külföldről ugyancsak az adott ország nagykövetségén kell aláírni ezeket a dokumentumokat, és a vastag betűseket elküldeni a szponzornak.
- Autorización – ahhoz kell, hogy amíg a törzskönyv megérkezik, ezzel tudd igazolni, hogy tiéd az autó, és elméletben határátlépésre is jogosít
- Declaración jurada – rendőr, határőr és vámos kérheti, biztosítja, hogy visszaviszed az autót a saját országába
- Poder venta – az eladó tölti ki, hogy az ügynökség aláírhassa az adásvételit (ha az eladó is külföldön van)
- Poder compra – a vevő tölti ki, a szponzornak ad aláírási jogot
- Poder padrón – ezzel tudja felvenni a szponzor a törzskönyvet, amikor elkészült

Ezek után nincs más dolgod, mint kivárni amig megjön a törzskönyv (padrón) amit kinyomtatva, és saját jól felfogott érdekből laminálva, vezethetsz kedvedre.
Autóvásárlás Dél-Amerikában: ahogy mi csináltuk
Mi egy chilei ügynökségen keresztül intéztük az adás-vételt. Több körünk is volt Quitóban a chilei nagykövetségen, mire minden papír meglett. Az autó remekül működik, szeretjük a tetősátrat is.

Az első határátlépéssel viszont akadtak gondjaink, mivel az ecuadori vámosok nem akarták kiengedni az autót az országból az Autorización-nal sem, ezért a határon éjszakáztunk, majd egy kisebb átkelőnél sikerült aláíratni a kilépési papírt. Bár fizikailag nem volt akadálya, hogy továbbhaladjunk, de ugye itt jön a 180 napos szabály. Ha az autó nem lép ki időben, akkor küldik a büntit a tulajnak, és/vagy legközelebb, ha be akar lépni az országba, adódhatnak gondjai. Ezt nem akartuk kockáztatni.
Szóval bármennyire is körültekintően jársz el, így is adódhatnak meglepetések bármelyik országban, de ha minden papír nálad van, sokkal magabiztosabban tudsz vitatkozni a hivatalonkokkal spanyolul. Sok sikert, kérdés esetén írjatok bátran!
Mielőtt volánhoz ülsz, azért olvasd el ezt a cikket is, hogy tisztában legyél a helyi viszonyokkal 🙂
Vélemény, hozzászólás?